Sätt stopp för SR:s trojanska häst!
Jag har tidigare lämnat in fyra motioner med krav på bättre villkor för den kommersiella radion. Höga koncessionsavgifter, stränga reklamregler, krav på lokalt innehåll och orimliga skillnader i sändningstillstånd har skapat en ohållbar situation för den kommersiella radion. Inom alliansen finns det goda krafter på detta område och den politiska produktionen pågår just nu under ledning av vår nya kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.
Tyvärr finns det dock även ett flertal exempel på när borgerliga krafter ger uttryck för sin "personliga smak" om vad som är bra respektive dålig radio. Centerpartiet sticker ut mest med sitt ständiga tjat om lokalt producerat material. Leijonborgs nya recept som presenteras på DN Debatt kan kännas lovvärt vid en första anblick men han börjar inte i rätt ände. Han vill bl a ha en privat rikstäckande kanal vid sidan av SR. Den privata nya kanalen ska producera nyheter likt Ekot. Jättefint! Men varför bara en kanal? Varför inte flera som konkurrerar med varandra? Och vem tror på allvar att en privat radiokanal skulle klara av att producera samma omfattning av nyhetsmaterial med den fond som han vill skapa? Nej, bättre att börja från andra hållet. Liberalt utdelande av frekvenser och sluta beskatta och reglera sönder branschen.
I min oro för vad som skall hända på detta område framöver så har jag idag väckt en fråga till kulturminster Lena Adelsohn Liljeroth angående SR:s lokala radiokanal "Din Gata 100,6" i Malmö. Den kan beskrivas som SR:s trojanska häst. En kanal som startats upp i syfte att marknad för marknad slå ut befintliga kommersiella kanaler. I Malmö riktar den sig till samma målgrupp som befintliga "The Voice" och "NRJ". Läs frågan nedan:
Fråga till kulturnministern: Nya lokala radiokanaler från Sveriges Radio
Den kommersiella radion har sedan starten år 1993 haft stora svårigheter att finna vägar för att bedriva en lönsam verksamhet. Höga koncessionsavgifter, stränga reklamregler, krav på lokalt innehåll och orimliga skillnader i sändningseffekt i förhållande till Sveriges Radio bidrar till att skapa en ohållbar situation. Kritiker till kommersiell radio brukar ofta framföra att den utvecklats till att endast bestå av renodlade musikkanaler. Inte sällan kommer kritiken från politiker med ett starkt engagemang för just Sveriges Radios utbud.
Sveriges Radio har historiskt inte valt att efterlikna den kommersiella radion men detta förändrades under föregående år. I maj år 2006 startade Sveriges Radio upp den lokala radiokanalen "Din Gata metricconverterProductID100,6"100,6" i Malmö. Kanalen bär tydliga inslag av att vara just en renodlad musikkanal och har dessutom en liknande målgrupp som de befintliga kommersiella radiokanalerna "The Voice" och "NRJ". PTS har nu beviljat Sveriges Radio en ny frekvens i Göteborg och i Stockholm läggs P5 ned vilket öppnar upp för en eventuell expansion av "Din Gata metricconverterProductID100,6"100,6".
Att Sveriges Radio, trots överlägsna förutsättningar, nu påbörjat en utveckling för att strategiskt konkurrera ut lokala kommersiella kanaler kommer inte att bidra till en mångfald av utbudet.
Med anledning av ovanstående vill jag ställa följande fråga till kulturministern:
Vilka åtgärder avser kulturministern vidta gällande Sveriges Radios nystartade lokala radiokanal "Din Gata 100,6"?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar