måndag 8 januari 2007

Nu startar jag min blogg....igen!

Riksdagen har fortfarande juluppehåll men jag har faktiskt smitit till Stockholm och riksdagshuset för att få undan en del dåliga samveten som mail, brev och goda idéer som inte hunnits med under hösten. Apropå dåliga samveten så kommer denna blogg att ersätta den blogg som jag tidigare hade på kampanjhemsidan i valrörelsen. Ber om ursäkt för att den bloggen brutalt dog ut men nu ska det bli ändring på det:-)

Den första tiden i Riksdagen har varit intensiv, omtumlande och kul. Inte lätt att sammanfatta på några rader men jag gör ett försök:

Jungfrutalet
Under den allmänpolitiska debatten var det dags....jungfrutalet i kammaren. Nervös innan men riktigt kul att hålla det. Check in out! (sök i webb-tv-arkivet)

Utskott
Den moderata gruppledningen gav mig förtroendet som moderaternas 2:a namn i arbetsmarknadsutskottet samt som suppleant i näringsutskottet. Frågorna ligger, som bekant, mig varmt om hjärtat från min tid som småföretagare och troligtvis kommer de att vara politiskt heta under hela mandatperioden. Att det finns mycket att göra i kombination med ett ordentligt förändringsmandat från väljarna är både utmanande och intressant. Utan tvekan har förslaget till ny arbetslöshetsförsäkring dominerat den inrikespolitiska debatten och gav oss alla i utskottet en mycket arbetstung period. För egen del hade jag ansvaret från moderaterna för debatten i kammaren innan vi klubbade det. Hur det gick? Själv är nöjd men annars kan jag tipsa om debatten på följande länk där den kan sökas upp i webb-tv-arkivet. Andra frågor som legat på min agenda är nedläggning av Arbetslivsinstitutet, ALI, där jag kan tipsa om en debatt i SVT Argument där jag deltog för att försvara regeringens linje (välj "Här kan du se Argument" och sök sedan på "Arbetslivsinstitutet" i uppe i högra hörnet).

Allmänna motionsperioden
Femton motioner hann jag med att lämna in under den allmänna motionstiden. En mix av många frågor som jag nu följer upp i utskottens behandling av dem. Ni kan ta del av dem här. Många väljare har kontaktat mig med andledning av motionerna vilket jag inte hade förväntat mig. Både glada tillrop och sådana som vill ge ytterligare fakta.

Länet
Under hösten har jag även hunnit med att besöka en hel del verksamheter, till exempel Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, SFI Gävle, Högskolan i Gävle, Gävle arbetscentrum mfl. Ett flertal enskilda möten med väljare har också ägt rum vilket känns viktigt att fortsätta prioritera framöver.

Tror jag stannar med min första rapport nu men lovar att ni numera löpande kan följa mitt uppdraget riksdagsledamot på denna blogg. Varmt välkomna!

/Tomas

Inga kommentarer: