onsdag 10 januari 2007

Möte på Kanadas ambassad och innebandy

Kommer precis från ett möte på Kanadas ambassad som var mycket intressant. Jag är ny ordförande för Svensk-Kanadensiska Parlamentarikerförbundet och i uppdraget ingår bl a att utveckla och stärka relationerna mellan politiker i Sverige och Kanada. Jag fick nog främst uppdraget utifrån mitt intresse för hur väl Kanada lyckats med sin migrantions- och integrationspolitik. Den svenska frånvaron av lyckad integration kostar inte bara samhället mycket, främst drabbar den enskilda människor som sökt sig till vårt land och möts av ett utanförskap.

I mitt möte på ambassaden fick jag först träffa Daniel Schatz som arbetar som Political Affairs and Public Diplomacy Officer. Han kommer jag att ha mycket kotankt med under året när vi arrangerar aktiviteter utifrån parlamentarikerförbundet. Sedan fick jag träffa ambassadör Lorenz Friedlaender. Han har varit ambassadör i Sverige i tre år och tog emot mig på ett mycket generöst sätt samt gav relevant information om Kanada. Det som kanske imponerade mest var att han talade svenska bra och inte en enda gång under mötet talade engelska vilket jag hade förväntat mig. Avslutningsvis träffade jag Peter Mörkeberg som är Designated Immigration Officer och han gav mig en ordentlig presentation av hur Kanada valt att organisera sin migration- och integrationspolitik. Jag fick med mig flera goda idéer som jag nu avser arbeta vidare med. Återkommer om det.

Klockan börjar nu dra ihop sig för att börja uppfylla mitt nyårslöfte om mer träning: innebandy. Jag har gått med i Riksdagens moderata innebandy-lag och varje onsdag kl. 17.30 kör vi träning. Sist jag var med höll jag på att dö av andnöd. Då hette mitt lag Philip Morris - med all rätta:-) Aj, vilken träningsverk jag kommer att ha imorgon och på fredag...:-(

Förresten! Imorgon ska jag delta på en spännande lunch med Kanadas utrikesminister Peter MacKay. Rapporterar imorgon!

Inga kommentarer: