måndag 5 februari 2007

Snöigt Gävle

Idag har jag haft möte med partiombudsman Jörgen Engvall, riksdagskollegan Margaretha B Kjellin och hoforsmoderaten Ziita Eriksson. Vi har gått igenom den nya organisationen för länsförbundet som just nu är ute på remiss hos föreningarna. Det känns bra att arbetet med att sätta organisationen inför valrörelsen 2010 redan är igång.

Det snöade ordentligt i Gävle idag vilket jag fick känna på när jag gick till Arbetarbladet för en intervju om förändringarna i a-kassan. Jag har en stor förståelse för att många känner oro inför förändringarna, det är rätt naturligt. Det finns även alltid undantag eller personer som hamnar i kläm mellan våra system. Ett exempel är Rose-Marie Ekström som AB rapporterade om idag. Hon har förlorat sin sjukersättning och uppfyller inte nu arbetsvillkoret i arbetslöshetsförsäkringen vilket påverkar hennes situation dramatiskt. Morgondagens AB kommer givetvis att följa upp hennes situationen vilket till stor del styrde intervjun med AB-journalisten Anders Eklind. Ska bli spännande att läsa intervjun i morgondagens tidning där jag hoppas att även andra områden av vår politik redovisas. Ibland ges en bild av att det enda alliansregeringen gör är att förändra a-kassan. Satsningar på välfärdens kärnområden, jobbavdrag och nystartsjobb är inte lika förekommande och där har vi inom majoriteten ett stort kommunikativ arbete framför oss.

Avslutningsvis måste jag säga att kvällspressen historier om "Svan-kvinnan" bara blir roligare för varje dag. Bilden av henne som en galen kvinna med en lägenhet full av svanar utvecklas nu till att hon snart är hjälte för sitt arbete med att rädda svanar...själv är jag mest rädd för svanar....

Inga kommentarer: