torsdag 22 februari 2007

Ja till monarki




Ovan ser ni hur jag röstar Ja till monarki under dagens votering. Beslutet kändes inte särskilt svårt även om jag tidigare i mitt politiska liv både argumenterat för kungahusets avskaffande och införande av en republik. Men idag anser jag att den svenska monarkin fungerar bra som statsskick och att kungahuset är en god investering för Sveriges skattebetalare. Ibland kanske det är bra att vi mognar innan vi tågar in i Riksdagen? :-)

Skämt å sido så har jag stor förståelse för de som menar att monarki är principiellt fel och att OM vi skulle bygga ett helt nytt samhälle från grunden så vore kanske inte monarki det självklara valet. MEN nu har vi en verklighet att förhålla oss till och vi har en monarki. Vi har ett kungahus som har ett massivt folkligt stöd. Min knapptryckning kändes rätt i magen men jag noterade att en del både borgerliga och socialdemokratiska ledamöter skruvade på sig rejält...:-)

1 kommentar:

Wilhelm bodmark sa...

Helt rätt , jag är helt med dig på att det är en bra investering för svenska folket!
Ja till "Monarki" om vi nu kan kalla våran blandning det.