tisdag 13 februari 2007

Intressant debattartikel

Läste precis en debattartikel i Expressen som min riksdagskollega Öskar Öholm skrivit. Den var väldigt intressant och lyfter upp behovet av att vi inom borgerligheten behöver söka mer efter de frågor som kan vinna kraft hos dagens unga. Att miljö är en av dessa områden instämmer jag i och där tror jag att riksdagskollegan Sofia Arkelsten är en moderat som kommer att bidra mycket. Hon har ett starkt intresse för frågorna, sitter i miljö- och jordbruksutskottet och har politisk ryggrad. Känns tryggt med Sofia på plats och igång med frågan.

Att sökandet efter "nya" frågor också behöver kompletteras med en idéutveckling inom borgerligheten stämmer också. Men jag vill varna för att sätta etiketter, det handlar inte om att gå från liberalism till modern konservatism. Eller tvärtom. Under min tid som generalsekreterare inom ungdomsförbundet var ett etiketterande ofta direkt kontraproduktivt eftersom det satte en mental begränsning (Läs: riskerade att bli bokstavstroget).

Visst kan man landa i att initiativ som "Liberala gruppen" inte omfamnar alla men jag väljer ändå att välkomna det. Initiativet har, precis som alla andra som bryr sig om borgerligheten, också något att bidra med. Däremot kanske ett ytterligare forum vore intressant att öppna upp för? Tål att fundera på.

Arbetet med att utveckla Nya moderaterna har skapat ett klimat där det är naturligt att våga tänka nytt. Det är styrkan med Nya moderaterna. Visst kan det vara jobbigt att ibland tänka nytt och utmana gamla ståndpunkter men ett parti som vill leverera lösningar på dagens problem kräver kontinuerlig utveckling. Står detta i kontrast till ideologisk ryggrad? Det tycker inte jag. Och om det händer så finns det vänner runt omkring som talar om det. Det är bra.

Inga kommentarer: