söndag 25 mars 2007

Sevilla 3



Tyvärr fick jag problem med uppkoppling från Sevilla, både från mobilen och datorn, och har därför inte rapporterat så flitigt från konferensen. Jag har laddat upp en del bilder nedan för att ändå ge en bild av resan.

Konferensen motsvarade verkligen mina förväntningar. Diskussionerna höll hög kvalitet och skapade en hel del debatt. Det som alltid är annorlunda på internationella konferenser är hur påtaglig religionen är i politiken vilket från svensk sida känns rätt främmande. Vi håller gärna isär politik och religion från varandra men det är vi rätt ensamma om.

De afrikanska länderna fokuserade mycket på problematiken med "brain drain" eftersom många av deras välutbildade väljer att söka sin framtid i andra länder. Från Europa lyfte vi upp problematiken med integrationen av invandrare, särskilt på arbetsmarknaden, vilket upptog en stor del av diskussionen. Från USA kom det en hel del tal om assimilering istället för integration vilket retade upp flera, särskilt deltagarna från Marocko. Det är svårt att sammanfatta självklara slutsatser från konferensen men det råder ingan tvekan om att de flesta är rörande överens om att migration är positivt, både för enskilda individer och länders utveckling. Utmaningen ligger i att formulera en politik som tar tillvara på det.

På bilden ovan njuter jag av solen på takterassen i väntan på flygbussen tillsammans med bland annat Jorge Castaneda, f.d. utrikesminister från Mexico, och Roger Cohen på Herald Tribune. De var båda mycket karismatiska och de kommer jag definitivt att hålla mer kontakt med framöver.

Avslutningsvis vill jag säga att det inte är helt enkelt att vara 29 år och riksdagsledamot. Internationellt sett är det nämligen väldigt, väldigt ungt för att vara parlamentariker. Flera frågade nyfiket hur det var möjligt att vara 29 år och parlamentariker vilket var helt ok men baronessan Falkner of Margravine, tillika parlamentariker i Storbritanien, tog det ett steg längre när hon frågade: "Excuse me, are you working with the name tags?" Jag höll ett inlägg på konferensen strax efter hennes verbala knytslag vilket kändes särskilt bra men vi blev aldrig bästa kompisar:-)

Inga kommentarer: