lördag 31 mars 2007

Vänstern samlar sig igen



I början av 2000-talet stod sig den unga vänstern rätt stark i Sverige. Reclaim the streets, Attac och Ung Vänster var heta. De samlade många aktivister och fick stor medial uppmärksamhet. 2007 står sig samtliga exempel tämligen svaga. Men när jag gick förbi Segels Torg i Stockholm idag fick jag dock uppleva dem igen i form av www.planka.nu. Ett gäng unga vänsteraktivister som anser att de har en rättighet att kräva av andra att betala för att de ska åka tunnelbana. Att Stockholm har en av världens billigaste t-bana spelar ingen roll, de anser sig ha rätt att åka tunnelbana. Glädjande kan jag dock konstatera att de flesta stockholmare som var ute i solen skakade på huvudet år deras krav.

Har under förmiddagen varit i Örebro och årsmötestalat om alliansen arbetsmarknadspolitik. Känns både prioriterat och kul! Stannar i Stockholm ikväll eftersom min kompis Ann från London kommer hit på besök men imorgon blir det hemresa till Gävle. Hoppas jag inte är allt för trött med tanke på att ett antal glas vin säkerligen konsumeras ikväll:-)

Inga kommentarer: