torsdag 10 maj 2007

Dokusåpa Folkpartiet

Idag på DN Debatt är det återigen en klassiker som sker i svensk politik: en tidigare partiledare, Ola Ullsten, kan inte hålla händerna borta från syltburken. Han vill också vara med och leka när det ska bytas partiledning. Tro mig, när ett parti ska byta företrädare - lokalt som nationellt - skapar det alltid ett oväntat engagemang från personer som normalt inte bryr sig längre eller ens tillhör den mest aktiva kärnan av partiet.

Min förhoppning är hur som helst att processen inom Folkpartiet kan bli förhållandevis kort. Jag är så trött på fp-ledamöters och tjänstemäns spring i korridorerna och ständiga mer eller mindre genomtänkta aktiviteter i partiledningsfrågan. I sak borde jag väl inte ge några råd men ett kan jag väl kosta på mig: Begränsa er inte till etiketter! Ullenhags utspel om att Folkpartiet ska vara för de "socialliberala" kan ni lägga åt sidan. Alla liberaler borde vara välkomna i Folkpartiet, det är er styrka.

I Nya moderaterna samlar vi just nu en stor bredd av idéströmningar och det präglar också våra förslag. Väljarna verkar gilla det. Tiden är dessutom förbi när väljare så starkt identifierar sig med en etikett såsom interna partiaktivitster gör. Lägg istället ordentligt med tid på att arbeta fram bra lösningar dagens problem, det behövs till alliansbygget 2010.

Inga kommentarer: