tisdag 1 maj 2007

1 maj



Imorgon reser jag till London för att under ett par dagar studera Storbritaniens spellagstiftning. Ska bli oerthört spännande! Jag reste därför ner till Stockholm redan idag och passade på att handla lite saker till lägenheten. När jag passerade Kungsträdgården hörde jag en bekant stämma, nämligen Josefin Brink (v) som höll 1 maj-tal. För en gångs skulle måste det ju kännas skönt för både sossar och kommunister att få demonstrera mot en regering, de senaste tolv åren har de ju fått demonstrera mot sig själva:-)

Hur som helst så lovade Brink, precis som LO:s Wanja Lundby Wedin, både höjd ersättningsnivå och tak i a-kassan. Ingen av dem väljer dock att berätta om finanseringen av reformen: kraftigt höjda skatter för dem som tjänar minst. Är det rimligt att ska bli mindre lönsamt att arbeta för att finansiera mer ersättning för att inte jobba? Det tycker inte jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det behöver ju inte bli högre skatter för de som tjänar minst. Det beror ju på vad man vill.

Tomas Tobé sa...

Socialdemokraterna säger i sin budget nej till jobbavdraget. Tydligare än så blir det inte.