söndag 20 maj 2007

Äta rätt



I olika sammanhang har jag på kort tid flera gånger fått frågan om vad den moderata "matpolitiken" innebär? Vad jag vet har vi ingen speciell politik utarbetat än men troligtvis behöver vi det. Det finns ett växande intresse hos allt fler för att äta rätt och de vill veta vad vi politiker gör för att hjälpa till. För egen äter jag det jag gillar, på gott och ont:-) Det jag däremot ogillar starkt är TV-programmet "Du är vad du äter" och som leds av Anna Skipper. Givetvis är det inget fel i att hjälpa personer som har problem med sina matvanor men just detta TV-program retar upp mig rejält. Anna Skipper går på och menar att i princip allt vi äter idag är fel och farligt för oss. Drick inte mjölk! Ät inte kött! Så fortsätter budskapen programmet igenom. Nej, istället ska vi leva på rötter och äckliga juicer som enligt Skipper är det enda som kan rädda mänskligheten. Jag ställer inte upp på det. Att äta god mat är ett nöje och jag utsätter mig gärna för faran att äta det människan ätit sedan den tid vi slutade leva som nomader...

PS Idag när jag handlade blev det faktiskt ovanligt mycket grönsaker (bilden ovan) vilket faktiskt skedde utan hotet om att Skipper en dag kan bli myndighetschef för Folkhälsomyndigheten:-)

Inga kommentarer: