torsdag 4 mars 2010

Får vi svar om ROT från S?

Efter en tids oklarhet så lämnade Mona Sahlin (S) som bekant till slut ett tydligt gemensamt besked att om de vinner valet så ska RUT-avdraget avskaffas. Detta är dock inte den enda jobbfråga som är hotad av de rödgröna utan de ger också oklara besked om ROT-avdraget.

Om detta har jag idag till TT efterfrågat ett gemensamt besked från de rödgröna, eller åtminstone ett besked från S, om och när de avser avskaffa ROT-avdraget nästa mandatperiod. Får jag inget svar så är det mer än talande för deras jobbfientliga politik. För mig är det en gåta att de anser att vi har råd att säga nej till jobb.

I övrigt så går dagarna snabbt här i New York. Många intressanta seminarium och spännande personer.

1 kommentar:

Peter Byggare sa...

Hej Tomas!
Jag driver ett mindre byggföretag i Stockholm. När finanskrisen slog till i Sverige för lite över ett år sedan så fick vi flera avbeställningar på inbokade arbeten vi hade planerat in. Eftersom vårt bolag var nystartat så hade vi inte haft någon möjlighet till att bygga på en buffert. Vi kallade till krismöte och vi fastslog att vi skulle kunna överleva bolaget med löner i ca 2 månader. Vi gick till banken och fick en checkkredit för att kunna kunna betala våra leverantörer. När sedan ROT-avdraget genomfördes så fick vi flera nya beställningar vilket gjorde att vi sakta men säkert kunde arbeta tillbaka det vi tappat. Vi levde på checkkrediten i 8 månader när det sedan vände till plusresultat igen. Nu har vi gjort plusresultat i snart 7 månader i streck. Vi har i dagsläget nyanställt 5 st i företaget. Och fler blir det. Vi har aldrig haft så mycket förfrågningar som vi har nu. Vi tackar nej till 4-5 nya förfrågningar i veckan pga att vi inte hinner med alla nya beställningar. Vi har anställt en arbetstagare som tidigare levde på socialbidrag och vi har anställt en från ett EU-land som tidigare levde på bidrag. Båda hade varit arbetslösa i över ett år. Vad ska jag säga till dem om ROT-avdraget försvinner och vi tappar förfrågingar , dvs om vi måste säga upp dem om (S) kommer till makten? Oavsett så vill jag tacka (M) som hjälpte oss tillbaka med nya arbetstillfällen under den här tiden. Våra röster är givna på er i valet! P.S Samtliga jag träffat på i byggbranschen kommer att rösta på (M)