lördag 17 oktober 2009

Besvikelse och styrkebesked i Europavalet

Idag presenterar moderaternas Eftervalsanalysgrupp, där jag varit ordförande, en analys över valet till Europaparlamentet.

Vi anser att Europavalet både var en besvikelse och ett styrkebesked. Moderaterna nådde inte upp till sin fulla potential och hade svårigheter med vad som var huvudbudskapet. Samtidigt genomfördes en stark valrörelse med fler valarbetare mobiliserade än tidigare och mätningar visar att närmare 27 procent av väljarna hade röstat på oss om det varit ett riksdagsval. Det finns med andra ord viktiga lärdomar att dra och goda förutsättningar inför nästa års val.

Nedan presenteras eftervalsanalysgruppens 10 viktigaste slutsatser:

1. Målsättningarna med Europaparlamentsvalet uppnåddes men Moderaterna nådde inte upp till sin fulla potential.

2. Kampanjens budskap var otydligt och motiverade inte tillräckligt väl varför väljare skulle rösta på Moderaterna.

3. Kampanjen har bidragit till att förstärka bilden av Moderaterna som ett ansvarstagande parti.

4. Ett djupare utvecklingsarbete är nödvändigt för att analysera hur Moderaterna, som ett statsbärande parti, även kan vara attraktivt för unga väljare.

5. En kandidatdriven kampanj förutsätter en mer omfattande lansering av en toppkandidat som bär hela kampanjen i Europavalet 2014.

6. Personvalskampanjer är viktiga. Toppkandidaternas, de regionala kandidaternas och Anna Maria Corazza Bildts rikstäckande kampanj bidrog till att höja intresset för Moderaterna.

7. Valkampanjen är tekniskt väl genomförd med genomgående hög aktivitetsnivå runt om i landet jämfört med tidigare Europaval.

8. Sociala medier spelade större roll än tidigare valrörelser med ett överlag positivt utfall.

9. Spurtkampanjens budskap hade behövt förändras utifrån valrörelsens utveckling för att mer tydligt lyfta fram skälet att rösta moderat till Europaparlamentet.

10. Påminnelsekampanjen via SMS och telefon i slutspurten var en bra idé men det är värt att reflektera över huruvida vi ibland inte blir alltför fokuserade på teknik och metodik, snarare än att möta så många väljare som möjligt oavsett kanal.

Rapporten kan laddas ned här.

Inga kommentarer: