söndag 30 mars 2008

Svar på kritik

I Arbetarbladet kritiseras jag idag av lärare från Hofors med anledning av inlägg jag gjort på denna blogg.

Låt mig därför vara övertydlig så att ingen framöver kan missförstå mig: Jag tycker att det engagemang som elever, lärare och många andra visat för utvisningshotade Enayatulla Adel är och har varit mycket viktigt. Jag har själv varit personligt engagerad i flera gömda flyktingars fall, dock inte utifrån min roll som riksdagsledamot, och vet att just uppmärksamhet och påtryckningar kan fungera för att ändra på beslut.

Det jag vänt mig emot är att att några riksdagsledamöter valde att göra partipolitik av Adels fall. Jag säger inte att lärare på Björkhagsskolan inte förstår detta men jag är helt övertygad om att många trodde att Adels fall kunde ha avgjorts i riksdagen vid vår votering förra veckan. Det trodde iaf ett flertal journaliser som jag talade med och även många som hörde av sig inför voteringen.

Vad gäller politiken så gör vi just nu gör väldigt mycket på just detta område. En stor översyn görs av hela migrationspolitiken och dessutom vill vi öppna upp för arbetskraftsinvandring.

I den frustration som många just nu känner finns det så klart ett behov av syndabockar och kanske är det min roll lokalt? Men till lärarna och alla andra kan jag lova att ni borde se mig som en allierad. I arbetskraftsinvandringsförslaget har jag tillsammans med månfa varit starkt engagerad i att skapa en ytterligare dörr för Adel och många andra i hans situation genom att de ska kunna "byta kö" om de får negativt besked av Migrationsverket. Min förhoppning är att det förslaget håller hela vägen till verklig lagstiftning.

Inga kommentarer: