onsdag 28 november 2007

Reklam i TV och radio



Idag har vi röstat om reklamtid i TV och radio. Vi har givit TV4 lite bättre möjlighet att konkurrera om reklamtid med exempelvis TV3 och Kanal 5 samt givit de privata radiokanalerna en rimligare situation. På svenska betyder det att de fått mer tid att använda för reklam. Det var ett ok beslut.

Själv fick jag dock tyvärr rösta ned min egen motion i detta betänkande i enlighet med alliansens önskan. Min motion handlade inte om att gå emot inriktningen i betänkandet utan snarare tvärtom. Jag menar att politiker inte ska reglera reklamtid i minuter för varken TV eller radio. Det är ett arv från ett socialdemokratiskt motstånd till hela tanken om privat TV och radio. Visst, jag tycker också att reklamen börjat bli riktigt jobbig men jag tycker inte att jag som politiker ska besluta om detta. Jag som konsument kan däremot reglera detta genom val av radiokanal eller TV-kanal. Jag behöver inte riksdagens hjälp med det.

Inga kommentarer: