onsdag 29 augusti 2007

S-kommunalråd går över gränsen

Idag besökte jag företaget Itell i Hofors som av fackförbundet HTF krävts på kollektivavtal. Jag träffade under besöket både företagsledning och personal. Igår träffade jag HTF. Under besöket framkom att Marie-Louise Dangardt, socialdemokratiskt kommunalråd i Hofors, ringt till Itells VD Roger Gudmundsäter under veckan och krävt att företaget tecknar kollektivavtal. Hon anser, enligt uppgift, att det ”inte spelar någon roll” att personalen inte vill ha kollektivavtal. Vidare ska hon, enligt uppgift, ha meddelat att kommunen inte kommer marknadsföra Itell och inte vill fortsätta upphandla kommunens växel när avtalet gått ut.

Om Dangardts agerande stämmer så är det upprörande. I Sverige lämnar vi politiker ett stort ansvar till parterna på arbetsmarknaden och ska inte agera domare. Itell är ett välskött företag och min bedömning är att HTF inte kommer att fortsätta driva kravet på kollektivavtal i strid med personalens vilja. Jag har idag kommenterat konflikten i lokaltidningarna och förhoppningsvis ger de en balanserad bild imorgon. Fortsättningen följer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här är faktiskt mycket upprörande. Jag undrar vad Hoforsborna tycker om sitt kommunalråd när plötsligt 50 hoforsbor går arbetslösa.