tisdag 28 augusti 2007

HTF och regioner



Idag hade jag möte med fackförbundet HTF inför ett möte jag gör imorgon på callcenterföretaget Itell i Hofors. En diskussion, eller snarare begynnande konflikt, har pågått en längre tid mellan fack och arbetsgivare. Mitt syfte med besöket är att bättre förstå bakgrunden till konflikten och därefter kommer jag att kommentera den.

Resten av dagen blev det same-möten och därefter riksdagsgrupp där statsministern informerade om arbetet med budgeten. Kvällen avslutande jag på Timbro som arrangerade en kvällsdiskussion med Ansvarskommitténs ordf. Mats Svegfors och folkpartiets Tobias Krantz. Ämne var givetvis Ansvarskommittténs förslag om en regionindelning av Sverige. För egen del så säger jag nej till att från staten dela upp Sverige i regioner med de politiska ansvarsområden som flera andra partier argumenterat för. När det gäller Ansvarkommitténs förslag om ansvarsområden som kräver samverkan vill jag snarare lyfta upp vikten av en ny finansiering för sjukvården.

Landstingens nuvarande struktur, som inte fungerar, blir inte väsentligt bättre bara för att den organiseras under regioner. För att sjukvården ska få ett tydligt patientperspektiv så krävs istället en statlig finansiering där patientens behov sätts i centrum och där pengarna följer patienten till vald sjukvårdsinrättning. En stor politisk organisation som både är finansiär och utförare av vården gynnar inte tillgänglighet och kvalitet i vården. Det visar tillståndet i Landstinget Gävleborg med önskvärd tydlighet.

Inga kommentarer: