fredag 24 oktober 2008

Veckan och könsneutrala äktenskap



Jag har tyvärr inte hunnit blogga de senaste dagarna på grund av otroligt intensiva dagar från morgon till kväll. Det har var allt från utskottsarbete på grund av betänkanden och varsel till möten med departement. I tisdag hade vi även riksdagsårets första votering i kammaren och nog kände man sig lite ringrostig men det gick bra:-)

Idag har jag även haft en intensiv dag på grund av att en diskussion startat i media angående regeringens hanterande kring frågan om könsneutrala äktenskap. Journalister har också under en lång tid "jagat mig" i denna fråga för att veta hur jag avser agera i olika scenarion.

Ett flertal journalister har dock idag sagt sig ha uppgifter om att jag "hotat partiledningen med att rösta med Mona Sahlin" och jag har därför valt att komentera detta. Det stämmer inte att jag ställt ultimatum men däremot har jag hela tiden sagt att jag förväntar mig en proposition som går i linje med den utredningen som presenterats på området. Om regeringen inte presenterar en proposition så blir det en fråga för riksdagen att hantera.

Om ni vill ha en inblick i hur en intervju går till och särskilt när en journalist återkommer med samma fråga om och om igen för att få ett svar de önskar: se det här. Materialet kommer från en "back stage-kamera" till ett SVT-team under nyhetsrubriken "Långkalongser hjälper inte alltid".

Inga kommentarer: