tisdag 12 februari 2008

Välkommet besked!

Hela dagen har försvunnit i möten med arbetsmarknadsutskottet, handläggare, journalister och riksdagsgrupp. Ska ikväll nu vidare till ett besök på arbetsförmedlingens huvudkontor.

Har tyvärr inte hunnit kommentera att regeringen dragit tillbaka det eventuella förslaget om en minskningsregel för sjukförsäkringar. Vad jag anser? Jag välkomnar det! Förslagit hade inneburit att ersättning från privata sjukförsäkringar skulle kunna resultera i lägre statig sjukpenning vid längre tids sjukdom. I detalj köper jag att det går att diskutera hur det kan påverka arbetslinjen men frågan hade en djupare botten för mig. Den var i högsta grad ideologisk och handlar om att värna avtalsfriheten. Att en regering tvingas backa från förslag är givetvis inget nytt och det kommer att hända igen. Om det inte skedde vore den politiska debatten och remissinstatsers svar utan värde. En sådan modell vill åtminstone inte jag ha.

Inga kommentarer: