måndag 25 februari 2008

Rädda Hasselamacken!



Idag har jag besökt Hassela och gjort två arbetsplatsbesök hos Plyfa och Hassela Skogsvårdsprodukter. Båda besöken var väldigt bra och jag slogs särskilt över den ”Hassela-anda” som finns i dessa företag. Det är inte bara två framgångsrika företag utan de visar också att de tar ett samhällsansvar för Hassela. Moderaterna i Nordanstigs kommun var också med och de hade verkligen ordnat en bra dag för mig. Tack!

Anledning till mitt Hassela besök gällde dock mest Uno-X-macken som nu hotas av nedläggning. Om macken läggs ned innebär det i statistiken kanske endast att ytterligare en mack i glesbygd lägger ned men för Hassela vore det en katastrof. Den närmaste macken är då 3 mil bort och utgör idag en viktig del av Hasselas kärna. För egen del startade jag därför en protest idag mot nedläggningen och en stor del av befolkningen slöt upp vid macken. För mig handlar inte detta bara om den enskilda macken utan hur vi politiskt kan säkerställa en livskraftig landsbygd framöver.

Vid mötet på macken gav jag tre besked om vad jag bidrar med i min roll som länets riksdagsledamot och som också gav stor medial uppmärksamhet:


1. Samtal med Norsk Hydro
Jag har haft ett inledande positivt samtal med Norsk Hydro som aviserat om nedläggningen. Målet är att tillsammans med dem hitta en lösning som gör att macken kan drivas vidare. Formerna för en sådan lösning kan jag dock inte redovisa än utan det får växa fram de närmaste veckorna.


2. Möte med landshövdingen
Den 10 mars träffar jag och länets riksdagsledamöter den nya landshövdingen Barbro Holmberg. Jag har då krävt att Hasselamacken förs upp till diskussion och min förhoppning i förlängningen är att länsstyrelsen engagerar sig. Mackar som också bedriver livsmedelsförsäljning kan få ett stöd från länsstyrelsen förutsatt att det inte snedvrider konkurrensen.


3. Skriftlig fråga till näringsministern
Jag har lämnat in en skriftlig fråga till näringsminister Maud Olofsson för att får svar på vad hon anser om att mackar i glesbygden läggs ned i ett rasande tempo. Konsekvensen är för allvarlig för att inte ta en rejäl diskussion om var det politiska ansvaret ligger.

Inga kommentarer: