fredag 30 januari 2009

Start av politikerutbildning

Idag har jag gjort en intervju med Gefle Dagblad om Moderaterna i Gävles framtid utifrån min roll som ordförande. Intervjun har sin bakgrund i att föreningen i nästa vecka inleder ett stor rekryteringskampanj efter nya politiker som vi kommer att utbilda under detta år för att de ska vara redo att stå med på våra listor inför valet 2010.

I intervjun redogör jag för att vi tyvärr, trots en bra val 2010, är långt ifrån en maktövertagnde i Gävle kommun. Att det kräver förändring och att det i sig kan vara smärtsamt för ett parti. Vad är det då för förändning som jag avser? Jo, att vi behöver fler nya politiker på våra listor inför nästa val och att vi måste formulera ett tydligt framtidsalternativ som ska ge oss väljarnas förtroende.

Min målbild är att sikta på 40 procent nya namn på nästa valsedel. En fråga som återkom under intervjun var givetvis om jag menar att vissa politiker borde sluta. Det är inte min ambition men jag är tydlig om att vi måste ge mer plats till nya politiker om vi långsiktigt ska bli framgångsrika. Med fler förtroendevalda med olika bakgrund kommer vi att nå in i nya nätverk vilket kommer att kunna bredda vårt stöd.

Politiskt pekade jag på att utveckla vår politik så att väljarna ska ge oss stöd för fler jobb och bättre företagsklimat, bättre skola och kvalitet i äldreomsorgen. Ett framtidsalternativ för Gävle kommun.

Är du intresserad av att delta i utbildningen? Besök denna länk

Inga kommentarer: