torsdag 15 januari 2009

Drevet mot Marklund



Debatten, eller snarare drevet, mot Liza Marklund och boken "Gömda" har nu rullat i flera veckor. Själv har jag haft svårt att förstå det upphetsade tonläget i debatten. Marklund har uppenbarligen begått ett fel med att annonsera "En sann historia" under boktiteln. Det hade varit bättre om det stått "Bygger på en sann historia". Marklund medger detta och därmed borde ju debatten dö ut. Med sker detta? Nej, debatten ökar i intensitet och kväll ska det även debatteras i SVT Debatt. Det skulle inte förvåna mig om det snart dyker upp "fler avslöjanden" om författare som anses begått fel och att vi snart får en debatt om att författares verk borde kontrollgranskas av staten innan utgivning. Suck.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det handlar så mycket mer om det. Det handlar om lögner, om omoral och att bli fartblind. Det är inget drev, det är äntligen så att media vågar skriva om detta och då blir det en sådan här effekt.

Att göra illa människor på sin väg, sin "politiska gärning" handlar det också om.
Prata med de i Oxelösund som ingen ville lyssna på förut, prata med Elisabeth Hermon som blev krossad av Marklund. Se artikel idag:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/15/sa-odelade-marklunds-artiklar-mitt-liv

Det handlar om så mycket mer än det du försöker få det till.

Tomas Tobé sa...

Om inte detta är ett mediedrev så får du gärna förklara för mig vad ett sådant är.

Jag förstår att det finns en uppdämd ilska hos flera utifrån denna bok men när anser du att gränsen är nådd? Är det när Liza Marklund sätts i fängelse eller lämnar landet?