torsdag 28 juni 2007

EU-kommission kritiserar spelmonopol



EU-kommissionen valde igår att, för andra gången, kritisera Sverige för spelmonopolet och underkänner därmed indirekt de direktiv till utredning av den svenska spelmarknaden som nyligen presenterats. Jag varnade för detta redan när direktiven blev kända och nu återstår att se hur frågan ska hanteras. Kommissionen kräver vidare att Sverige inom två månader (!) återkommer med besked om hur monopolet för odds på sportspel kan öppnas upp för att privata spelbolag ska kunna bedriva sin verksamhet lagligt i Sverige. Givetvis kan vi köpa oss mer tid än två månader men om inte tydliga signaler kommer, som visar att vi tar kritiken på allvar, så väntar stämning inför domstolen.

Jag menar att direktiven till utredningen av den svenska spelmarknaden mycket tydligare behöver utgå från att uppfylla EG-rätten. Sverige kan inte återigen välja att blunda inför vad som pågår i övriga Europa. EU-kommissionen har till exempel redan stämt Finland för sitt spelmonopol och processer pågår i flera andra europeiska länder. Vi har faktiskt ett ansvar för att undvika att hamna i samma situation som Finland och att hålla fast vid spelmonopolet är en återvändsgränd.

Jag kommenterade under dagen EU-kommissionens kritik för bland annat TT och Ekot. Det märks att journalisterna börjar få bra koll på frågan vilket hjälper.

I övrigt får jag en rejäl skopa av den pressade VD:n Jesper Kärrbrink på Svenska Spel i Aftonbladet Debatt idag. Det bjuder jag honom på i dessa dagar. Spelmonopolet vittrar sakta men säkert sönder och samman. Det har många vinnare och få förlorare.

Inga kommentarer: