tisdag 16 september 2008

Riksdagens högtidliga öppnande



Idag gick tog jag med mig farmor på riksdagens högtidliga öppnande. Hon är verkligen en fantastiskt 92-årig krutgumma som både är smart och omtänksam. Mest spännande under dagen var annars Fredriks regeringsförklaring som han verkade riktigt sugen på att leverera. Han gick upp för tidigt i talarstolen till oppositionens stora glädje men han hade skäl. Den sammanfattade på ett bra sätt alliansregeringens fortsatta agenda för att sätta Sverige i arbete och utveckla välfärdens kärnverksamheter. Det känns som att Fredriks politiska målmedvetenhet kan löna sig i höst mot en opposition som framstår som allt mer splittrad och förvirrad.

DN Debatt berättade partiledarna om ett tredje steg i jobbavdraget, höjd gräns för värnskatt samt sänkt bolagsskatt. Med detta besked känns det som att samtliga allianspartier fått igenom det som ansågs som viktigast för respektive parti. Kristdemokraterna lyckades med en generell skattesänkning för pensionärerna, centerpartiet med sänkt arbetsgivaravgift, folkpartiet med höga anslag till både skola och forskning, och slutligen moderaterna med att göra det mer lönsamt att arbeta och driva företag. Alliansen har förutsättning att må bra i höst förutsatt att FRA-frågan hanteras och att vi överlever en jobbig vecka när könsneutralt äktenskap ska tröskas igenom.

1 kommentar:

Anders Ljungberg sa...

jag börajr undra om folk måste få ett grönt brev för att att de ska se att de har fått sänkt skatt
de är ju tvärr uppväxt i ett land där det kommer ett grönt brev som bekräftar det politiker säger .för det kan låta sä här .nej jag har inte fått sänkt skatt för jag har inte fått något brev där det står att jag har fått sänkt skatt