torsdag 16 april 2009

Tramsigt utspel om regeringsombildning

C-kollegan Fredrick Federley skriver idag på sin blogg om att han önskar en regeringsombildning. Tillåt mig utdela en stor suck. Det var så klart givet att det skulle komma kommentarer och utspel av detta slag med tanke på moderaternas frammarsch i opinionen men att det skulle komma från en ung centerledamot känns så trist. Det finns inte en dag då vi, moderaterna, väljer att prioritera alliansen före vårt eget parti. Vi är fullt medvetna om att det kräver både fingertoppskänsla och ödmjukhet. Att moderaterna har fler poster i regeringen är en direkt återspegling av valresultatet och allt annat vore orimligt. Att vara vice statsminister och näringsminister eller för den delen miljöminister (klimatdebatten) är inga svaga poster även om Federley verkar anse det. Personligen är jag dessutom övertygad om att övriga borgerliga partier efter valrörelsen kommer att landa på ett klart bättre valresultat, än vad som nu anges i olika opinionsmätningar, på bekosnad av både oss och socialdemokraterna.

Jag har iofs, medan jag skriver detta inlägg, nu tagit del av ett nytt blogginlägg från Federley som avslöjar att allt egentligen var ett experiment för att bevisa sociala mediers genomslag. Tillåt mig då utdela en dubbel suck. Hur svårt är det att skapa medialt intresse på att spela upp en "allianskonflikt"? Då spelar det ingen roll om det är ett pressmeddelande, blogg eller Twitter. Det säljer.

Inga kommentarer: