måndag 7 juli 2008

Obligatorisk a-kassa

Idag har jag debatterat framtidens trygghetssystmen i Almedalen tillsammans med fackförbund och andra politiker. Inför debatten klargjorde jag min åsikt om förslaget att införa en obligatorisk arbetslöshetsföräkring för TT. Jag anser att det vore oklokt att införa det. Både arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer är negativt inställda till förslaget och jag upplever dessutom ingen entusiasm inom borgerligheten. Vinsten med att fler får ett inkomstrelaterat ekonomisk skydd vid arbetslöshet står inte i proportion till det tvång som ett obligatorium faktiskt innebär. Det bästa vore att efter remissutgången den 18 augusti lägga förslaget åt sidan och ta en omstart inom alliansen för att formulera nya förslag som utvecklar våra trygghetssystem.

Inga kommentarer: