tisdag 13 maj 2008

Debatt om Lavaldomen



Både igår och idag har det varit debatt om Lavaldomen. Oppositionen har försökt göra gällande att den svenska modellen på svensk arbetsmarknad är hotad och även passat på att inom sig söka olika positioner. Personligen deltog jag i debatten idag där tonläget stundtals var väldigt högt. Givetvis handlar det till stor del om mobilisering inför europaparlamentsvalet för både socialdemokratin och vänsterpartiet men jag tycker att deras försök faller platt. Regeringen hanterar frågan, har tillsatt utredning för att se över eventuella konsekvenser för svensk lagstiftning och för dessutom djupgående samtal med arbetsmarknadens parter.

Jag försökte i debatten att få svar från socialdemokraterna om vilken linje som gäller utan framgång. En falang kräver att utstationeringsdirektivet omförhandlas. En annan att en extra klausul skrivs in i Lissabonfördraget medan andra helt sonika säger nej till fördraget som följd av domen. Vänsterpartiet säger nej till fördraget och tillstyrker dessutom att oenigheten inom arbetarrörelsen hotar ett eventuellt regeringssamarbete för vänsterkartellen i svensk politik.

Argast i debatten var iaf min lokala socialdemokratiska riksdagsledamot Raimo Pärssinen. Han höll ett anförande riktat mot mig som handlade om att jag egentligen är emot kollektivavtal och ljög dessutom om att jag krävt ett lokalt kommunalråds avgång av samma anledning. Pärssinen är utan tvekan den mest arga socialdemokrat jag stött på sedan jag blev invald i riksdagen men vad det beror på vet jag inte...

Inga kommentarer: