tisdag 27 februari 2007

Utskott och riksdagsgrupp

Dagens möte med arbetsmarknadsutskottet behandlade ovantligt många ärenden. Grönbok om arbetsrätt från EU samt motioner kring arbetsrätt och jämställdhet. Gällande utlåtandet om grönboken kommer vi att ha som ambition att lämna ett gemensamt yttrande från hela utskottet (dvs inklusive oppositionen) men tyvärr tror jag att det blir svårt. Visst är vi överens om att nationerna själva skall besluta om detta samt att kollektivavtalsmodellen är gällande i Sverige men det finns ändå stora skillnader. Det är rätt intressant att läsa enskilda s-motioner om arbetsrätt som ofta landar i slutsatsen att det ska lagstiftas på politisk nivå om ett stort antal områden som normalt redan ingår i kollektivavtalen. Att vi i Sverige valt en modell där parterna får ta ett stort ansvar och där politiker håller sig borta är inte alltid gällande för socialdemokrater i opposition tydligen...

På riksdagsgruppen fick vi en mycket intressant föredragning av Henrik von Sydow om processen inom Grundlagsutredningen. Särskilt intressant är de eventuella förändringarna för personval tycker jag. Själv är jag en stark anhängare av ökat inslaget av personval i svenska val. Det skulle öka engagemanget både hos politiker och väljare men framför allt så ger det råg i ryggen till enskilda politiker. Tro mig, det behövs i dagens partiväsende. De 2470 personliga kryss som jag fick av moderata väljare i valet betyder mycket och sätter krav på leverans. Det är ett förtroende och uppdrag som jag tar på stort allvar.

Inga kommentarer: